کتاب سزار بيروتو شرح ورشكستگي بازرگاني ساده دل و شرافتمند و پرهيزگار است .كه در سايه سعي و كوشش و كار زياد اعتبار و نفوذ و ثروتي يافته و به قضاوت دادگاه بازرگاني و معاونت شهرداري يكي از بخشهاي پاريس رسيده و نشان لژيون دونور گرفته است. وي در نتيجه همين موفقيتها مغرور ميشود و مهماني باشكوهي ترتيب ميدهد كه مقدار زيادي از سرمايه اش صرف آن ميشود و نيز در معاملهاي مشكوك كه اميدوار است او را در اندك مدتي ثروتمند كند سرمايه خود را به كار مياندازد اما در نهایت به ورشکسته میشود. با کمک دوستان و خانوادهاش از این ورطه نجات پیدا میکند.
رمان بدی نبود. کمی پرگویی داشت. اما رمان درباره حرص است و آز و پول و جانشین شدن علاقه به پول به جای سایر علایق بشری. در نهایت خانواده بیروتو از قید پول میگذرند و با پناه آوردن به عشق نجات پیدا میکنند.
در سال 1841 بالزاک با گروهی از ناشران قراردادی بست که کمدی انسانی او را در شانزده جلد چاپ کنند. در مقدمه کمدی انسانی جزئیات نقشه بنای عظیمی را که می خواست برآورد شرح داده است. طبق این نقشه کمدی انسانی از 150 داستان تشکیل می یافت لیکن بالزاک نتوانست بیش از 97 داستان آن را بنویسد. مرگ زودرسش مهلت نداد که ساختمان این بنای عظیم را تکمیل کند. لیکن باید گقت این بنای شگرف با وجود نقایصی که دارد در نوع خود چنان عالی و کامل است که آدمی در برابر ان حیرت می کند.کمدی انسانی آیینه تمام نمای جامعه فرانسه در نیمه دوم قرن نوزدهم فرانسه است. کمدی انسانی از سه قسمت اساسی تشکیل شده است
صحنه های زندگی پاریسی که مهم ترین رمان های این بخش عبارتند از باباگوریو، سزار بیروتو، دختر عمو بت، پسر عمو پونس و تجارت خانه نوسینگن
صحن های زندگی سیاسی که مه مترین رمان های این بخش عبارتند از کار پنهانی، نماینده آرسیس و داستانی از دوران وحشت
صحنه های زندگی نظامی که مهم ترین رمان های این بخش عبارتند از یاغیان و عشق و بیابان.
صحنه های زندگی روستایی که مهم ترین رمان های این بخش عبارتند از پزشک ده، کشیش ده و روستاییان.
مطالعات فلسفی: رمان هایی که در این قسمت جا گرفته اند عبارتند از «چرم ساغری»، جست و جوی حقیقت مطلق و لویی لامبر و خداحاظ
مطالعات تحلیلی: در این قسمت تنها یک داستان است به نام زیست شناسی ازدواج
کمدی انسانی اگر چه در نتیجه مرگ زودرس بالزاک ناقص ماند، در نوع خود از بزرگ ترین و کامل ترین آثار ادبی جهان است. بالزاک به راستی داستان پردازی بزرگ بود، لیکن بزرگی او در عظمت مجموعه آثار اوست نه در کمال و زیبایی شاهکار.
به آثار بالزاک ایراد بسیار گرفته اند، از جمله این که نوشته های او شیوا و روان نیست و چنین نیز نمی توانست باشد، زیرا با شتابی که بالزاک چیز می نوشت نمی توانست دقت و توجه بسیار در روانی و شیوایی نثر خود بکند. او هزاران تن را در رمان های خود به صحنه می اورد و با قدرتی عجیب به زبان آنها سخن می گوید.
برچسب : نویسنده : changizia بازدید : 170